W ubiegłą środę młodzież ucząca się w zawodzie Technik analityk i Technik rolnik , w ramach zajęć praktycznych wybrali się do pałacu w Smolicach, gdzie mieści się firma HR Smolice. Główna działalność zakładu to hodowla twórcza i zachowywanie odmian roślin rolniczych oraz reprodukcja i sprzedaż materiału siewnego.

Zajęcia rozpoczęły się od prezentacji nt. hodowli nasion w spółce, etykiet materiału siewnego i nasiennictwa oraz agrotechniki kukurydzy.

Po części wspólnej uczniowie zostali podzieleni na grupy.

Uczniowie technikum rolniczego przejechali do gospodarstwa w Rogożewie, gdzie zapoznali się z drogą materiału siewnego od punktu przyjęcia, przez suszarnię, czyszczalnię, linię zaprawiania nasion do momentu spakowania i przygotowania do siewu lub dalszej hodowli. Mieli okazję zapoznać się ze specjalistycznymi urządzeniami, maszynami i narzędziami wykorzystywanymi w gospodarstwie.

Z kolei uczniowie kształcący się w zawodzie technik analityk zostali zapoznani z techniką pracy poszczególnych laboratoriów, które znajdują się w zakładzie.
W laboratorium biotechnologicznym zostały omówione następujące tematy: produkcja roślin DH (podwojonych haploidów) żyta – omówienie zjawiska androgenezy zbóż (otrzymywanie roślin z pojedynczym zestawem chromosomów, podwajanie liczby chromosomów), istotność techniki DH w skracaniu cyklu hodowlanego nowych odmian.

Laborantki szczegółowo omówiły zasady prowadzenia roślinnych kultur in vitro, do których należą poszczególne etapy:

*Sterylność (narzędzia do pracy, szkło, woda – wszystko sterylne, przygotowane z użyciem autoklawu),

*Pożywki do wzrostu roślin (prezentacja pomieszczenia do przygotowywania pożywek, omówienie sposobu ich sterylizacji),

*Kabina z laminarnym przepływem powietrza – miejsce pracy nad roślinnymi kulturami in vitro – omówienie sposobu jej działania, sterylność,

* Zakładanie kultur pylnikowych (uczniowie mieli możliwość zobaczenia i samodzielnej próby wyszczepienia pylników żyta na pożywkę indukującą),

* Prezentacja kolejnych etapów androgenezy (szalki z pylnikami w inkubatorze, kolejne stadium – kalus, następnie roślina zielona – w pokoju hodowlanym na szalkach i w słoiczkach z pożywką).

Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownikom za wspaniałe przyjęcie i przekazanie cennych informacji uczniom.