Analitycy z klasy II Technikum podczas zajęć praktycznych w szkolnym laboratorium wykonali szereg prac w celu otrzymania tlenku miedzi (II).

Pierwszym etapem było przygotowanie roztworów: wodorotlenku sodu NaOH o określonym stężeniu molowym oraz nasycony roztwór siarczanu (VI) miedzi (II) CuSO4 (sól bezwodna).

Uczniowie na początku wykonali odpowiednie obliczenia , następnie musieli dobrać odpowiedni sprzęt laboratoryjny , odczynniki chemiczne oraz wypisać indywidualne środki ochrony niezbędne do wykonywania roztworów.

Drugim etapem było otrzymanie preparatu tlenku miedzi (II) CuO który powstaje w kilku etapach. Nasi chemicy w I etapie wykonali reakcję wymiany podwójnej w której powstał wodorotlenek miedzi (II) -galaretowy niebieski osad. Następnie zlewkę z wodorotlenkiem miedzi (II) - ogrzewano – wytrącił się czarny osad ( reakcja analizy), który opadł na dno zlewki.

Osad analitycy przesączyli , sączek przenieśli do tygla który ogrzewali palnikiem czyli wykonywali proces prażenia , w wyniku którego otrzymali czarny proszek. Tlenek miedzi (II), CuO należy do nieorganicznych związków chemicznych z grupy tlenków, w którym miedź występuje na II stopniu utlenienia. W temperaturze pokojowej jest czarnym, drobnokrystalicznym proszkiem nierozpuszczalnym w wodzie, roztwarza się jednak w kwasach i w roztworze amoniaku.